2011. június 3., péntek

Beszámoló - Pearl Harbor

Én mindenképp szerettem volna elmenni ide, párom már kevésbé, a végére még is őt érdekelte jobban a dolog. :) Persze, mert felmehettünk egy óriás csatahajóra, be lehetett ülni egy repülőszimulátorba és megannyi jó dolog volt, ami le tud kötni egy férfit.

Pearl Harborról röviden: "1941. december 7-én a japán flotta itt támadta meg az USA haditengerészeti támaszpontját. Japán csak 29 repülőgépet és 4 tengeralattjárót vesztett el. Amerikai oldalon 4 csatahajó elsüllyedt, 1 oldalra borult, 3 másik csatahajó (USS Pennsylvania, USS Maryland, USS Tennessee), valamint 3 cirkáló és 3 romboló súlyosan megsérült. 188 repülőgép megsemmisült. 2403-an meghaltak, 1178-an megsebesültek." (Wikipédia)

Pearl Harbor egy kb. 30 perces autóútra fekszik Waikikitől. Befizettünk egy menettérti transzferre, ami fejenként 16$ volt. 10 személyes kisbusz jött értünk, és hiába volt szombat, csak minket vitt. ( Az idő felhős volt, néha esett is az eső, még is mikor kibújt a Nap, nagyon erős volt és sikeresen atléta mintát égetett rám. ) Megérkeztünk a létesítmény kapujához, ahol le kellett adni a táskát. Ugyanis egy nagyon őrzött területről van szó, csak azt lehet bevinni, ami belefér a zsebekbe. A táskamegőrzés is természetesen pénzbe került, 3$ egy napra.
2 pultnál lehetett jegyet venni/kapni, az egyiknél az ingyenes programokra, a másiknál a fizetősökre.

Az ingyenes programokba tartozik annak az emlékműnek a megtekintése, ahol elsüllyedt a USS Arizona. 1102 ember nyugszik a tenger mélyén, akiknek a nevét olvashatjuk el az emlékműben, ahova komp visz. A hajót nem emelték ki, az emlékmű alatt van még mindig. Mi ide idő hiányába nem jutottunk el.

Egy csomagot vettünk, amibe a USS Missouri, a repülőmúzeum és egy tengeralattjáró, a USS Bowfin megtekintése volt benne. Az árra pontosan nem emlékszem, és nem is találom, de olyan 35$ lehetett fejenként.
A USS Bowfin tengeralattjáró ott van egyből a bejáratnál, ezért azt hagytuk utoljára. A USS Missouri és a repülőmúzeum a Ford Island-en van, ahova külön buszok viszik az utasokat. Nagyon szigorú ellenőrzés alatt áll a sziget. 1 híd vezet oda, amit fegyveresek ellenőriznek, fotózni a buszból nem lehet, mert annak börtön lehet a vége. A haditengerészetnél szolgálók itt laknak, rengeteg ház, játszótér van itt. A busz csak egy irányba megy, a hajóhoz, majd a múzeumhoz és vissza a bejárathoz, úgyhogy nem volt kérdés hol kezdjük a túrát.

A USS Missouri, becenevén Mighty Mo.

Óriási. 3-3 hatalmas ágyú elől hátul, és rengeteg géppisztoly meredt ránk. 1 képbe nem is fért bele, vagyis nem lehetett messzebb bóklászni sajnos. Mikor megérkeztünk, pont akkor indult egy 35 perces túra, ahol a történetéről meséltek, meg egy kicsit a háborúról is. A fedélzeten kapitulált Japán. A hajón analóg technika van, nem fejlesztették, hanem inkább az embereket tanították meg használni a régebbi dolgokat. Párom hallgatta én inkább fényképeztem, melegem is volt, untam is, menjünk már tovább. :)

"A USS Missouri-t 1944 elején bocsátották vízre. 19944 nyarán állt hadrendbe. A Csendes-óceánon harcolt a japánok ellen. 1945 tavaszán részt vett Okinava ágyúzásában. Ebben a hadműveletben két kamikáze-támadás is érte, de rövidesen kijavították. Fedélzetén írták alá a japán kapitulációs okmányt. A háború után kiképzési és egyéb célokra használták. Eközben a hajó zátonyra futott, komoly sérülésekkel sikerült csak levontatni. A javítások nyoma ma is látható.
A koreai háború idejére aktiválták, majd hosszú időre újra tartalékba került. 1984-ben átépítették. A kilencvenes évek elején részt vett az öbölháborúban, majd kivonták a szolgálatból." (Wikipédia)

A túra végén végre szabadjára engedtek minket és bejárhattuk a hajó 5 emeltét. A legalsó szinten szinte csak konyha és étkező található, persze külön a tiszteknek és külön a katonáknak. A hálófülkék nem voltak valami nagyok, majd láthatjátok a képeken. Voltunk a hajókormánynál is, természetesen nem maradhatott el, hogy ne próbáljuk ki a dolgokat. :) 1 órát töltöttünk a hajón, nagyon nem is lett volna időnk többre. Kifele menet megvehettük 28$-ért a szokásos turista képeket, engem viszont jobban mozgatott egy saját dogtag, vagyis dögcédula elkészítése. Egyszer majdnem tudtak szerezni nekem, már rég álmom volt egy ilyen. Nem tudom miért.

Pacific Aviation Museum

Következett a Repülőmúzeum, itt annyi mindent nem tudok elmondani, sok gép típus volt, kezdetleges kisrepülőktől kezdve, utasszállítón át még egy űrhajó orrába is betekinthettünk (örültem volna, ha az egész űrhajót lemodellezik, vagy egy kilövést sikerül látnom, ugyanis az űrrepülők nagyon izgatják a fantáziámat).
Ez a hely feltűnik egyébként a Pearl Harbor filmben (Ben Affleck, Josh Hartnett), ahol az irányítótorony készen látható, holott sosem volt teljesen megépítve. Olyan 30 perc alatt körbejártuk a 2 hangárt, ami be van rendezve, majd párom beült a szimulátorba. 20 perc 10$. Szerencsére a felénél megunta, így mehettünk ebédelni. A szokásos választék: hot dog, hamburger, mahi mahi (helyi hal) vagy saláta. :)

Majd a busszal visszamentünk a bejárathoz és a transzfer indulásáig volt még 1 óránk ami tökéletesen elég volt bejárni a tengeralattjárót.

USS Bowfin

A II. világháború alatt 3600 tiszt és személyzet vesztette életét, 52 tengeralattjáró süllyedt el.
"A USS Bowfin tengeralattjáró az Államok keleti partján élő édesvízi halról kapta nevét.1942. július 23-án bocsátották vízre Maine államban. A II. világháborúban Indonézia és Japán között járőrözött, és elsüllyesztett 15 kereskedelmi hajót valamint egy fregattot. Ez torpedózta meg a Tsushima Maru hajót, amely a háború vége felé civil menekülteket szállított Okinawából Kagoshimába. 1986 óta állami emlékhely." (Wikipédia)

Az ajtók kicsik, a fekvőhelyek kicsik, nem lehetett egyszerű átfutni rajtuk mikor riadó volt. A legrosszabb fekvőhely valószínűleg az volt, ami közvetlenül a bombák mellett található. Bár ha robban, inkább ott lennék, mint a másik végében és esetleges fulladásos halálra kéne várnom.

Nem szeretem a háborút, örülök, hogy talán nem is fogok átélni egyet sem.
Ha itt jártok ezt az emlékparkot ajánlom, annak ellenére, hogy egy kicsit untam magam, mégis érdekes volt.

A következő bejegyzés szigettúráról fog szólni, az már izgalmasabb lesz lányok részére is, tele sok szép képpel. :)

1. wow, megint csak ámulok!*.* írtad, hogy az életed nagy részét az utazás teszi ki, ez nálad munkából kifolyólag van így, vagy mi a titok? :)szeretnék én is ilyen kalandos, és izgalmas életet, mint a Tiétek! izgatottan várom a következő bejegyzést! :)

2. Mondhatnám, hogy az élet mindig megoldotta a problémáimat, vagy hogy mindig jó helyre csapódtam, szerencsés csillagzat alatt születtem. :) Tulajdonképpen így is van. Párom utazik sokat "munkájából" adódóan, én pedig kísérem. Szeretne "névtelen" maradni, tiszteletben tartom, úgyhogy nem árulhatok el többet. :/

3. persze, ez érthető, és köszönöm a választ! :) remélem most már rám is kacsint hamarosan egy kis szerencse, és elkezdődhet a saját kis kalandom! :)

4. Reméljük, és mindenképp írj majd róla! :)

5. nagyon tetszett és érdekes volt ez a cikk:)
    amikor párod megunta a szimulátort nem pattantál be a helyére???

6. Kérdezte, hogy nem megyek-e, de annyira nem mozgatott a dolog. :)

7. de jókat írsz! csak most vettem észre, h utazós blogod is van :). nagyon szupi beszámolók, csak így tovább :)! puszi